Поговорихме с Моряна Филипова – ученичката, която спечели Entrepregirl v4.0
Моряна Филипова е шестнайсетгодишната ученичка, която спечели първо място в конкурса за млади жени-предприемачки Entrepregirl, организиран от Българския център на жените в технологиите, BCWT, за четвърта поредна година. Моряна е ученичка в софийската Професионална гимназия по облекло „Княгиня Мария Луиза“ и обикновено се представя с „Казвам се Моряна и обожавам модата“. Ние ви я представяме като дизайнер, за когото вероятно ще чуваме все повече в бъдеще, защото разпознаваме в нея амбицията, вдъхновението, творческата енергия и таланта за бизнес, които в подходящите пропорции правят някои модни марки успешни. Колекцията, с която Моряна спечели наградата на Entrepregirl в конкуренцията на десетки момичета-предприемачки между 16 и 25, е вдъхновена от българския фолклор и взаимства елементи от традиционното облекло и шевицата, а дрехите й вече се продават успешно на www.moryana.eu. Повече – от самата нея!
Защо избра да се занимаваш с мода и как си представяш, че се развиваш в тази сфера?
Още от съвсем малка се интересувам от изкуство. Обожавам да създавам всякакви неща. Във втори клас започнах да ходя на уроци по рисуване и един от най-ярките ми спомени е свързан с ентусиазма да рисувам модни скици. Истинската ми страст се зароди през следващата година, когато си уших първата рокля за завършването на трети клас. За съжаление не я бях ушила добре и се разши след 2 часа.
В модата ми харесва това, че имаш възможността да експериментираш и да използваш всякакви материали и като краен резултат да получиш нещо наистина ефектно и запомнящо се.
Защо участва в Entrepregirl и по какъв начин ти помага такъв конкурс?
Участвах в Entrepregirl най-вече заради предизвикателството. Исках да чуя експертното мнение на напълно непознати за мен хора, които са утвърдени в различни сфери от бизнеса. Смятам, че участието ми беше отлично решение, защото освен наградите, разбира се, получих изключително ценна обратна връзка за проекта си и успях да създам важни за мен и бъдещото развитие на бизнеса ми контакти.
Разкажи ни повече за твоята колекция и вдъхновението за нея!
Един ден след училище посетих изложба на Чипровски килими и носии в Етнографския музей. Там ме посрещна много мила жена, която тъчеше килими на стан и ми разказа какво означават символите и как мога да ги вкарам в една дреха. Тя ме вдъхнови да използвам тези позабравени мотиви в съвременното облекло.
Моделите, които създадох, са удобни и свежи. Подходящи са както за всеки ден, така и за по-официални случаи. Има различни модели, които пасват на различните типове тела. Върху всяка дреха използвам ръчно бродирани шевици.
Шевицата е нещо много специално. Тя не само е украсявала дрехите на предците ни, но носи в себе си много по-дълбоко значение. Българската шевица е едно от най-ценните ни постижения като народ в културно отношение. Тя е израз на богата душевност. Символиката ѝ е пряко свързана с цветовете и елементите, които се използват за направата ѝ.
Какво в модата ти е най-интересно?
Модата е свобода. Тя ти позволява да разгърнеш целия си потенциал и креативност, за да сътвориш нещо наистина значимо. Харесвам я най-вече заради възможността да експериментирам всеки път с различни комбинации по отношение на материалите и техниките, които използвам.
При сътворяването на един и същи модел рокля например могат да се съчетават хиляди различни комбинации между материали и техники и всеки път да се постига различен резултат, което е не само предизвикателство, но и силно вдъхновение – да опиташ още веднъж и още веднъж, докато не постигнеш най-ефектния и завършен за теб вид на модела.
За какви хора искаш да правиш дрехи? Към България ли гледаш или навън?
Към момента колекциите ми са предназначени за жени между 25 и 50 години, но бих искала с времето да имам възможността да правя дрехи за всички възрасти. Засега бих искала да остана тук – в България, но една от най-съкровените ми мечти е хората да видят работата ми и по света.
Какво според теб би направило един български моден лейбъл успешен в чужбина?
Всичко е важно – високото качество, креативността, упорития и целенасочен труд. Разбира се, решаващи са и добро познаване на пазара, към който си се насочил, и правилната маркетингова стратегия. Предполагам, че значение има и късметът.
Какво би отговорила на хората, които ще кажат, че си твърде малка за собствен бизнес?
Аз съм на 16 години. Дълго време вярвах, че трябва да изчакам докато навърша пълнолетие, за да започна да преследвам мечтите си. Сега вече знам, че това не е така.
Най-добрият момент да стартираш собствен бизнес е сега, веднага. Защото, когато имаш мечта, трябва да направиш всичко по възможностите си, за да я постигнеш, а възрастта е само цифра. Аз вярвам, че колкото по-рано започнеш да се сблъскваш с реалността, толкова по-подготвен ще бъдеш за предизвикателствата в бъдеще, а и за голямата сцена, когато усетиш, че имаш нужда от нея, разбира се!
Статията е публикувана и на страницата на MOVE.BG