Последното издание на BreakFast Club събра хора, които се вълнуват от иновациите в образованието. Хора с ентусиазъм, които променят образователната среда и съчетават играта с ученето, добавят музика и технологии и се получават чудеса. Някои от нас минаха и през първия си музикален урок и посвириха на цигулка, а други получиха родителски съвети как да се справяме с 4-годишните си деца, които са запленени от технологиите.
На закуската разговаряхме със серийния образователен иноватор Милена Крумова, преподавател в Техническия университет – София, ръководител на Space Apps Challenge – България и Хари Ешкенази, музикант и създател на програмата Фортисимо в клас, а модератор бе Цветелина Тенева, основател и старши фасилитатор в The Business Institute.
Започнахме с урок по цигулка от Хари Ешкенази. Той ни показа къде се крие „душичката“ на цигулката, а именно в дървената пластинка, която прехвърля движението на вибрациите, идващи от струните към долната дъска на цигулката и обратно – важен елемент от уроците, които провежда с Фортисимо на ученици от цялата страна.
На въпроса как вгражда иновативната си програма във формалното образование Хари отговори просто и с чувство за хумор:
„Говоря с директорки на училища, те казват: “Чудесно, много добре!”. Имаме официално писмо от МОН, в което пише: “Може, позволяваме, супер е!”. Имаше само едно училище, в което учителката по музика каза: “А, вие искате да ми вземете хляба, махайте се от тука!”
Според него децата са тези, които определят дали един урок е добър. Трябва да е интересно през техните очи, да има игра. Затова програмата на Фортисимо включва музика от филми и игри, а успехът й е гарантиран, стига учителят да е добър и креативен.
Хари разкри и голямата цел пред Фортисимо, а именно в бъдеще тази програма да влезе официално в държавното образование.
Милена Крумова на свой ред ни разказа интересни подробности за методите си на преподаване в университета:
„В учебния процес всеки изпълнява различни дейности. Трябва да чета, резюмирам и да обощавам информацията. Как да интегрираме тези дейности през технологиите? Една примерна задача за моите студенти, с които винаги се стремя да съм позитивна, е да прочетат лекцията, да отбележат ключовите думи в нея и за всяка дума да направят визуализация. Така стимулирам развитието на мисълта. Докато визуализират думите, чрез специално приложение студентите си пускат любима музика.“
„70% от решенията на хората по света се базират на емоция, а 30% на рационалност. По тази причина ако в ученето се опитваме да докоснем емоцията, ние можем да си свършим много добре работата.“
Според Милена в образователния процес трябва да:
- Създаваме приятна обстановка
- Интегрираме технологии
- Да включваме музика
„Промяната тръгва от днешния ден, от мен. Всеки учител може да промени часовете и да накара учениците да учат повече, с желание. Когато повече хора са за промяната, когато имаме общност ние можем да променим и университета.
Ефективното учене е когато можем да говорим убедено и комфортно по темата, а не когато имаме число в книжката си.“
Отправяме благодарности към инициаторите на KvARTal Festival. С радост се включихме в културната програма на фестивала чрез изданието на BreakFast Club: Образователни иновации.
Статията е публикувана на сайта на MOVE.BG